Friday 10 August 2012

Pizza ko boleh!

Haritu teringin sangat2 nak makan pizza. Gaji tak dapat lagi :( tapi tekak ni ngidam2 je nak pizza huhu. Aku rasa nak makan banyak hahahaha kalau beli,makan mesti cepat abis ni aku nak makan ulang2 byk kali...pasti gumok lepas ni...Balik keje terus aku g beli barang2..yes aku akan buat pizza sendiri. Yang pasti aku menggunakan bahan yang senang didapati...ko tak payah nak uli2 doh, meh chef nak ajar ni (ni semua semangat tgk masterchef le jadi camni!)


 Bahan2:
 1. Beberapa keping roti /bun burger
 *(utk pizza crust elok guna roti keping/ utk rasa lebih roti boleh guna bun burger)

2. Sos spaghetti
3. Sosej Daging/ayam
4. Mozzarella cheese
*(ada yg siap parut tapi aku guna yg belum diparut lebih jimat dan lebih banyak)





Cara2:
1. Gelek roti  hingga nipis supaya kuah tak meresap dan rasa rangup nanti


2. Letak satu sudu sos spaghetti
(kalau nak sos black paper pun boleh tapi sos spaghetti lg best le)

 3. Susun sosej


4. Parut cheese dan tabur atas roti















5. 4 keping pun dah kenyang
















5.  Masukkan dalam oven, sebelum mula panaskan oven terlebih dahulu suhu 170°-180°C

6. Bakar pizza lebih kurang 15-20 minnit.

7. Rupa dan rasa pizza macam pizza hut atau dominos. Nak tambah variety atau korang kaya skit boleh masuk bahan2 lain untuk topping seperti capsicum, olive, peperoni, tuna, ayam, seafood ke dll. Kalau tak kaya mcm aku letak sosej pun dah sedap..

8. Hot from the oven, angkat terus ngap je...

 Tengok cheese tu bila tarik bertali mcm pizza hut...So kalau korang rasa nak makan pizza setiap masa boleh cuba resepi aku yang simple ni..

1 comment: